søndag 1. juni 2008

"Blogging gir bedre læring"


Nå er det ca. 4 måneder siden jeg begynte med blogging. Aller først vil jeg starte med å definer hva en blogg er. Ordet blogg kommer fra de engelske ordene web log, direkte oversatt vevlog i følge wikipedia. Bloggen er et sted hvor en eller flere kan uttrykke seg, og fortelle om alt og ingenting. I blogging er det ingen grenser for hva man kan skrive, det går i alt fra dagbok-innlegg til blogger om universet, men denne bloggen er forbeholdt temaer innenfor norskfaget. Siden januar har jeg skrevet 8 innlegg om forskjellige temaer, og det har hvert en spennende oppgave å drive med blogging. Hvor vidt jeg har lært bedre er et annet spørsmål. selvfølgelig har jeg lært mer om publisering og blogging som en sjanger, men om blogging er en vei til bedre læring har jeg ikke så mye tro på.

På ungdomsskolen hadde vi et lignende prosjekt som bloggprosjektet. Gjennom hele året skrev vi forskjellige tekster, alt fra filmanalyser, noveller og artikler. Tekstene ble vurdert underveis, og på slutten av året skulle vi levere inn en mappe med de beste tekstene. Når jeg ser tilbake føler jeg at jeg kan trekke mange linjer mellom prosjektet på ungdomsskolen og bloggprosjektet her på sandvika. Jeg har begge årene skrevet tekster, jeg har begge årene fått tilbakemelding og jeg har begge årene fått muligheten til å gjøre tekstene bedre. Det eneste jeg savner er oppfølgningen. Hvis denne bloggen skulle ha gitt meg bedre læring trenger hvertfall jeg mer enn én tilbakemelding på 8 innlegg.

Jeg er helt enig i at dette kunne ha vært en god ide, men jeg føler at den ikke er helt gjennomført fra lærernes side. Jeg kan komme med eksempel på dette; når jeg fikk tilbakemelding på bloggene mine var en av kommentarene basert på at jeg ikke hadde brukt virkemidlene i bloggsjangeren. For det første vil jeg ikke si at en blogg er en klassifisert sjanger enda. Det kan jeg begrunne med at det er ingen ”oppskrift” på en blogg enda, sånn som det er på noveller, artikler osv. For det andre er en blogg litt abstrakt synes jeg. Alt er greit så lenge man følger ”vær varsom plakaten”, så teknisk sett er det ingen grenser for hva en blogg kan inneholde, eller ikke inneholde.

Greit, jeg innrømmer at jeg ikke har vært den personen som har blogget mest på fritiden, eller satt inn fancy ”gadgets” i bloggen min. Men etter min hukommelse var ikke det et kriterium heller, for en blogg er like fri som fuglen når det kommer til sjangertrekk.

I og med at denne bloggen teller som en vurdering i norskfaget synes jeg at det kunne være flere ”linjer” for hvordan den skule være. For nå kan man være Mr.bloggaktiv og få masse stjerner i boka fordi man synes det er morsomt å finne gadgets til bloggen, eller bare være en aktiv blogger. Men jeg på den andre siden synes ikke det er det morsomste å drive med på fritiden, derfor har jeg bare gjort akkurat det jeg må til denne bloggen.

Til slutt vil jeg si at dette er en såpass ny greie til å gi bedre læring til elever. Fordi det er ingen regler å følge, og heller ingen sjangertrekk. Det har ført til at hvertfall jeg har blitt litt forvirret når det kommer til bloggskrivingen.

Ingen kommentarer: