fredag 11. april 2008

Idyll - En evig sommerhit?

Nå er det bare 68 dager igjen til sommerferien, og de dagene går fort. Er det noe man gleder seg til tar det som oftest mye kortere tid. I og med at det var en dårlig sommer i fjor og en lang vinter føler jeg at hele Norge gleder seg ekstra mye til sommeren. Det gjør i alle fall jeg.

Denne uken er det tid for sanganalyse. Siden jeg gleder meg sånn til sommeren tenkte jeg at en sommer-sang traff midt i blinken, og derfor valgte jeg ”Idyll” skrevet og fremført av Postgirobygget. Dette er en sang som automatisk kobler hjernen min på sommer-modus som gjør at jeg har lyst til å grave frem sommerklærne med en eneste gang. Gjennom barndommen min har den fulgt meg, på stranda, grillfester, dugnader osv. Jeg tror og håper at det er en slager som aldri kommer til å bli glemt, og at den forblir blant TOPP10 på de fleste radiostasjonen et par år til. Selve sangteksten handler om en sommerforelskele, sommeren og hvordan de to faktorene danner en perfekt sommer. Alle har jo hørt om begrepet sommerflørt, og i denne sangteksten er det temaet. Tekstforfatteren får dette frem ved å skape en stemning der man nesten hører bølgene skvulpe i brygga, og måkene skrike.

Som jeg nevnt tidligere er dette en sang jeg har hørt på siden jeg var liten av(pluss alle andre sangene til postgirobygget). Så man trenger ingen bakgrunnskunnskaper eller noen annen form for informasjon for å forstå hva sangen handler om. Men en ting som blir flittig brukt i teksten er virkemidler, som f. eks ”hjerter i brann”, ”en sol som farget himmelen rød” og ”minner som aldri vil dø”. I det første og andre eksempelet mitt blir hjerter satt i brann, og himmelen blir farget rød. Noe som både jeg og du vet(håper jeg) går ikke det ann. Så jeg vil si at det er en blanding av språklig bilde og metaforer I det siste eksempelet mitt gir forfatteren noe umenneskelig menneskelige egenskaper som gjør at sangen blir mer levende. Forfatteren bruker rim, og det gjør at teksten blir enklere og huske, pluss at det legger et særpreg over teksten.

Til slutt vil jeg nevne at dette er en sang alle burde brenne til sommerens ”CD-mix”, for med denne sangen kan man ikke unngå å komme i godt sommer humør (:


Titttel

Idyll

Artist
Postgiorbygget

Album

: Melis




Det var solnedgang

det var latter det var sang

det var sommerfri

det var sjø og magi

Det var deg og det var meg

det var minner som aldri vil dø

det var evighet

og en sol som farga himmelen rød

Det var øl

berusende ord

det var sommer det var sol

det var hjerter i brann

blikkstille vann alt på denne jord

Og det var kjærlighet

ja det var kjærlighet

og minner som aldri vil dø

en sol som farga himmelen rød - Idyll

Sommer'n var på hell

dette var siste kveld

vi lå på rygg jeg følte meg trygg

men frøys litt likevel

Vi lå og så på stjernene

og hørte på sangen fra ternene

vi visste begge hvor det bar

og at vi aldri skulle glemme hvordan det var

Det var øl

berusende ord

det var sommer det var sol

det var hjerter i brann

blikkstille vann alt på denne jord

Og kanskje en dag vi sees igjen

vi stopper og prater og du blir med meg hjem

så ser vi med tiden hva som skjer

mens vi tenker tilbake på minner og ler

Det var øl

berusende ord

det var sommer det var sol

det var hjerter i brann

blikkstille vann alt på denne jord

Og det var kjærlighet

ja det var kjærlighet

og minnene vil aldri dø

en sol som farga himmelen rød - Idyll

Barbeint i varm sjø, solen farga himmelen rød, minnene vil aldri dø - Idyll

Ingen kommentarer: