onsdag 5. mars 2008

Sakprosa



Aller først vil jeg starte med å fortelle hva sakprosa faktisk er. Vi kan se på det hele som at sakprosa er stammen så er det mange grener ut i fra treet. Mange av disse grene likner veldig på hverandre men har mange særtrekk som gjør dem unike. Men felles for alle grenene er at alle ingen tekster er skrevet på fri diktning.

Meg som en av flere hundretusener av nordmenn leser jeg nyhetsartikler daglig. Dette er noe som egentlig faller meg naturlig, eller rutine kan man kalle det. For hver eneste morgning klikker jeg meg inn på nettavisene med trange øyne og leser det som er interessant for meg der og da. Jeg føler at det ikke er bare meg som har denne morgenrutinen når de kommer på jobben. Enten elektroniske eller papirartikler. Dette er en sjangertype som har streke sjangertrekk og som er litt gjenkjennelig.

Sakprosa gir et helt annet leserutbytte føler jeg, for ingenting er diktet opp, og da vet jeg at alt jeg leser er sant og pålitelig, hvertfall når jeg leser nyhetsartiklene på de store nettavisene. Selv om jeg har stor glede av nyhetsartiklene er ikke den min favoritt sakprosasjanger å skrive selv. Den sjangeren jeg liker best å skrive er vel den velkjente skoleartikkelen. Den har jeg jobbet en del med, og føler at jeg kan sjangertrekkene godt.


Ingen kommentarer: